Świetlicowe inspiracja cz.2

Zabawy ruchowe Pani Diany:

  • Pająk

Wystarczy zaplątać sznurek czy włóczkę o stół i krzesła by stworzyć niełatwy do przejścia tor. Ćwiczenie wymaga skupienia, precyzji i trochę gimnastyki. A układ można za każdym razem zmieniać, zaczepiając w inny sposób włóczkę. 

  • Piłeczkowe wyzwania

Zawsze trafianie do celu przysparza nam dużo radości i satysfakcji (gdy jesteśmy mali i nawet potem, gdy stajemy się dorośli), a więc poszukajmy odpowiednich przedmiotów i do dzieła.

– trafiamy piłeczkami do kosza

– bawimy się w kręgle

– podajemy piłeczki naprzemiennie

– zliczamy, kto więcej razy podbije/złapie piłeczkę lub balon (nie może upaść)

Inne zasoby internetowe – od p. Ani

Pani Ania Wojciechowska zachęca, by zajrzeć do pojedynczych ćwiczeń, które pomogą się wyciszyć, podjąć mini-wyzwania:

Labirynty

secret code 

sudoku

bingo

Świetlicowe inspiracje

W tym miesiącu prezentować będziemy Państwu kolejne inspiracje zabaw i ćwiczeń, tak jak to miało miejsce wiosną. Trwa czas poprzedzający Święto Niepodległości, można go uatrakcyjnić świetlicowymi pomysłami, sięgnąć do rezerwuaru materiałów, linków, które mamy nadzieję, będą sprzyjać organizowaniu czasu dzieciom w tych dniach.
Aktywności te można podjąć z dziećmi, aby dać im okazję do różnorakiego doświadczania poruszanych zagadnień oraz po prostu do ruchu, ćwiczeń angażujących zmysły, emocje, motorykę małą, do animowania twórczych sytuacji i form pracy innych, niż lekcje dydaktyczne.
Na stronie prezentujemy część pomysłów. Mamy nadzieję, że będziecie również mieli ochotę na wykonanie niektórych z nich.

Zabawy z panią Agatą:

Liściana gra podłogowa

Co przygotować?
– 3 rodzaje liści (a gdy ich brak można też wyciąć papierowe )
– kostka do gry, pionki (dowolne, np. pluszaki zamiast pionków)

Jeśli macie w domu „skarby jesieni” to spróbujcie zgromadzić po 3 rodzaje takich przedmiotów np. liście żółte, liście brązowe, a może macie jarzębinę?
Zobaczcie jak my ułożyliśmy pola do naszej gry. Ustalamy miejsce startu, kulamy kostką i wędrujemy 2 razy do umówionego punktu.
Przykład inspirowany przez dzieci:
Liść żółty – zrób jaskółkę
Liść czerwony – zrób pajacyka
Liść zielony – zrób pompkę.

Liściana podłoga-gra

Dzieci po 2 rundach mogą „podmienić” czynności do wykonania, zaproponowanie własnych pomysłów uatrakcyjnia zabawę i też motywuje do jej kontynuacji.

Kasztanowe odwzorowanki

Podstawą zabaw są tu kasztany (gdy ich nie ma – proponujemy inne przedmioty np. orzechy, czy nawet drobne ziemniaki). Można na początek dać dzieciom karty pracy do odwzorowania (pobierz). Dzieci chętnie tworzą później własne plansze i również rozdają zadania domownikom. Warto skontrolować, czy dany wzór jest wykonany dokładnie. To też ćwiczenie umiejętności liczenia, precyzji, planowania.

Kto Ty jesteś

Muzeum Pana Tadeusza Zakładu im. Ossolińskich we Wrocławiu eksponowało rok temu wystawę pod tym tytułem, zachwycona prostotą i też różnorodnością ujęcia  zapraszam również do przejrzenia się w lustrze polskiej kultury.

Żeby to zrobić potrzebne są:

  • Lustro
  • Kartka „Kto ty jesteś”, którą przyklejamy na lustro
  • Pudło ze strojami i rekwizytami (elementy tkanin, ubrania, „dodatki” rozbudzające wyobraźnię, np. złoty pasek, szal, korona, berło, a jeśli mamy w domu to warto poszerzyć zabawę i włożyć  do pudła też inne atrybuty np. korale krakowianki, góralską ciupagę?)
  • Dowolne materiały do wykonania korony i berła np. łyżka, folia aluminiowa
  • (poniżej przykład wersji „na bogato”)

MOŻLIWY PRZEBIEG ZABAWY

  1. Dziecko przebiera się , spogląda w lustro, pokazuje się domownikom.
  2. Kto ty jesteś – zgadujemy jakie postaci (związane z Polską) prezentuje dziecko.
  3. Kto ty jesteś – dziecko dopracowuje rekwizyty np. berło.
  4. Kto ty jesteś –  dziecko przygotowuje informacje na temat wybranej postaci oraz Polski, które chciałoby ogłosić będąc tą postacią (można skorzystać z szablonów i podpowiedzi zamieszczonych tutaj).
  5. *** w wolnej chwili warto posłuchać audycji radiowych Polskie Radio Dzieciom  Dawno, dawno temu  

Zabawa we wchodzenie w role jest dzieciom znana i bardzo bliska, warto dać im okazję do zaangażowania się w ten sposób, do podzielenia się efektami swojej kreatywności i także zorganizować tę konwencję teatralną, po to by dzieci uruchomiły skojarzenia, chęć poszukiwania informacji i dzielenia się nimi, przyswajania wiadomości na temat kultury i historii Polski. Gdy już stworzą swoją postać i zgromadzą rekwizyty, mogą odczytać napisany przez siebie królewski dekret lub pokazać album na temat Polski na „domowej scenie” wśród „mieszkańców ich krainy”. Zachęcamy małych i dużych do pełnej radości i zaskoczeń przygody,„ bo fantazja jest od tego…” i dzieci w indywidualny, oryginalny sposób odsłonią piękny obraz – radości, pasji, refleksji i wdzięczności.

Teatrzyk cieni

Zachęcam również do stworzenia mini-spektakli na podstawie legend, może odegracie Legendę o Rogalach Świętomarcińskich albo wymyśloną fantastyczną opowieść z udziałem smoka i królów Polski.

Co jest potrzebne:

– wykałaczki, taśma klejąca, sztywniejszy papier

– prześcieradło lub papier w dużym formacie, lampka

MOŻLIWY PRZEBIEG ZABAWY

  1. Trzeba ustalić, która  historia ma być pokazana i wypisać postaci.
  2. Dzieci tworzą i wycinają kształty, dopracowują „figurki”
  3. Próba światła, telefonu – gdy chcemy zarejestrować występ – warto to sprawdzić.
  4. W zależności od potrzeb 1 próba – 1 występ

(najlepiej dać dzieciom szansę na spontaniczną kreację, interweniować tylko w momentach, gdy widzimy konflikt z rodzeństwem np. o figurkę albo zwłaszcza w przypadku młodszych dzieci, gdy naprawdę odczujemy, że chcą dalej się bawić w teatr cieni, ale potrzebują podpowiedzi typu „może teraz X albo działanie Y”).

To niezmiennie cudowne doświadczenie sprawczości i obszar do eksplorowania emocji, ćwiczenia się w mówieniu, czytaniu, odwadze… – bezboleśnie.

Magia sformułowania „bawiąc uczyć” realizuje się tu w 100%,  dzieci szykują dla swoich najważniejszych na świecie osób- mamy, taty, brata, siostry – wielką niespodziankę. To jest wielka sprawa. Mimo iż w zależności od wieku ta zabawa naturalnie będzie wymagać pewnej atencji ze strony dorosłych, warto. Osiągniemy dla wszystkich upragnione skupienie i wyciszenie w większym stopniu, niż może zakładamy, inną jakość bycia razem.

Kawałek jesieni 3D

W świetlicy w październiku dzieci korzystały ze „zdezynfekowanych” osobistych zestawów do tworzenia prac. Zapraszamy do podjęcia z dziećmi w domu wyzwań także plastycznych, które w warunkach domowych zaowocują być może jeszcze większą złożonością i zadowoleniem dzieci.

Pozdrawiam serdecznie p. Agata

Wyniki szkolnego etapu Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego

3 listopada chętni uczniowie naszej szkoły przystąpili do szkolnego etapu Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego, który w tym roku szkolnym odbywał się pod hasłem Myślę, działam, odkrywam, tworzę. Celem konkursu jest: odkrywanie i rozwijanie uzdolnień uczniów, pobudzanie twórczego myślenia, wspomaganie zdolności stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu, lepsze przygotowanie uczniów do nauki w szkołach wyższego stopnia lub do wykonywania zawodu.
Dla nas wszystkich udział w tegorocznej edycji był niemałym wyzwaniem, gdyż wszystko odbywało się zdalnie, pod czujnym okiem Szkolnej Komisji Konkursowej.
Z przyjemnością i ogromną satysfakcją informujemy, że w etapie rejonowym weźmie udział aż troje uczniów z naszej szkoły: Hubert Linkowski, Helena Wojtas i Hubert Najmowicz.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział, a laureatom gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnym stopniu konkursu.

Nauczyciele Matematyki

Skip to content